Prisjakt har i maj månad undersökt hur 50 ledande e-handlare kommunicerar reor. Studien visar att endast 11 butiker tydligt följer Konsumentverkets rekommendationer när det gäller att kommunicera prisrabatter. Ytterligare 6 butiker använder snarlika formuleringar, medan majoriteten (54 procent) bara stryker över priset.
Den 1 september 2022 kom det nya regler kring hur ett rabatterat erbjudande ska kommuniceras för att ge tydlig prisinformation till konsumenten och eliminera prisfusket.
Lägsta pris de senaste 30 dagarna
Konsumentverket rekommenderar att butiker använder uttryck som ”Tidigare lägsta pris” eller ”Lägsta pris de senaste 30 dagarna” när de kommunicerar reor. Men många butiker använder andra uttryck, som ”ordinarie pris” eller ”rekommenderat pris”, vilket kan vara missvisande för konsumenterna.
Jämför priser
Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt, säger att det är viktigt för konsumenterna att vara uppmärksamma på hur butiker kommunicerar reor. Om det inte tydligt framgår vad rea-priset jämförs mot för tidigare pris så bör man vara extra uppmärksam och faktagranska erbjudandet. Han tipsar konsumenterna att jämföra priser med andra butiker eller att använda en prisjämförelsetjänst.