Avabrava understödjer med funktionalitet för att möta det nya regelverket kring prisinformation som gäller från 1 september. Funktionalitet finns utvecklad och klar i e-handelsplattformarna ShopSetup Commerce & CMS och i WordPress WooCommerce men behöver aktiveras, implementeras och anpassas till respektive e-handlare.
Den nya lagstiftningen och reglerna kring prisinformation ska skydda konsumenten genom att motverka att handlare höjer en produkts pris dagarna innan en kampanj för att få prissänkningen att framstå som större än vad den egentligen är. E-handlare och fysiska butiker måste visa det tidigare lägsta priset under 30 dagar innan prissänkningen på produkten gjordes.
New Deal for Consumers
Den nya regeln är ett resultat av EU:s satsning New Deal for Consumers och implementeringen av ett nytt EU-direktiv. Direktivet innehåller en mängd nya konsumentskyddsregler vars syfte är att modernisera konsumentskyddet med hänsyn till digitaliseringen, att avskräcka från lagbrott genom höjda sanktionsavgifter och att bidra till en mer enhetlig tillämpning av konsumentreglerna inom EU.

Ny funktionalitet för prisinformation
För att göra det möjlig att uppfylla kraven för den nya lagstiftningen krävs komplettering med ny funktionalitet och visning som bl.a. omfattar modul för loggning av priser för aktuella valutor och aktivering och anpassning av prisinformation på produktsidor för slutkunden. Prisinformationen behöver ej visas i produktlistor. Kontakta Avabrava så berättar vi mer.