Det finns olika typer av SEO arbete som kan användas för att förbättra en webbplats rankning och synlighet i sökresultaten. Vanligtvis brukar man dela in i tre huvudkategorier: On-Page SEO, Teknisk SEO och Off-Page SEO.
Allt SEO-arbete är viktigt för att skapa en heltäckande och effektiv SEO-strategi som kan förbättra din webbplats synlighet och prestanda i sökmotorerna.
On-page SEO
Optimera din webbplats för sökmotorer. Det inkluderar saker som att använda relevanta sökord (sökordsanalys), skriva bra innehåll och förbättra din webbplatshastighet.
Teknisk SEO
Säkerställ att din webbplats är sökmotorvänlig. Detta inkluderar till exempel att förbättra din webbplatsstruktur, optimera din kod, korta svarstider och fixa eventuella tekniska fel. Teknisk SEO är en del av On-Page SEO.
Off-page SEO
Länkbyggnad och få andra webbplatser att länka till din webbplats. Länkar är en viktig rankingfaktor för sökmotorer, så det är viktigt att få så många kvalitetslänkar som möjligt.
Läs mer:
– Google Search Quality Evaluator Guidelines (page 26):
– Google SEO Starter Guide:
Lokal SEO: Förbättra synligheten för företag som har en fysisk närvaro i en specifik geografisk plats. Optimera din närvaro på Google My Business, få recensioner och säkerställa att lokala listor är korrekta och konsekventa.
Content SEO (Innehålls-SEO): Skapa kvalitativt innehåll som är relevant för dina målgruppers behov och sökfraser. Detta hjälper till att locka besökare och etablera din webbplats som en pålitlig informationskälla.
E-handels-SEO: Specifikt för webbplatser som säljer produkter online. Det inkluderar att optimera produktbeskrivningar, sidhastighet, produktbilder och andra faktorer som påverkar köpbeslut.
Multimedial SEO: Optimera multimediaelement som bilder, videor och ljudfiler för att förbättra deras synlighet i sökresultaten.
Google E-E-A-T är en guide för att skapa innehåll som är rikligt, engagerande och tillförlitligt. E-E-A-T är en av de faktorer som Google använder för att bedöma den övergripande kvaliteten och som påverkar din webbplats ranking i det organiska sökresultatet. E-E-A-T i Googles algoritmer står för Experience (Erfarenhet), Expertise (Expertis), Authoritativeness (Auktoritet) och Trustworthiness (Tillförlitlighet).
Pålitlighet är viktigast
Alla delar i E-E-A-T är viktiga komponenter för PQ-rating (Page Quality Rating) men pålitlighet väger tyngst. Bilden höger/nedan är från Google, Juni 2023.
Kort historik
I mars 2014 introducerade Google E-A-T i sina riktlinjer (Expertis, Auktoritet och Tillförlitlighet). I december 2022 kompletterades med ytterligare ett ”E” nämligen Experience. Man kan säga att detta är en förstärkning till Expertise och därför sägs också ofta ”Double E” eftersom dessa hänger ihop.
Relevant, uppdaterad och korrekt
Exempel på vilken information och sidor som bör finnas: Om oss, Vår historia, Kontakta oss, Medarbetare, Våra produkter, Våra tjänster, Artiklar och nyheter, Referenser, Samarbetspartners, Lediga jobb, Integritetspolicy, GDPR och cookies, Rut- och rotavdrag, Certifikat och intyg, etc.
Läs mer: Google E-E-A-T
Teknisk sökmotoroptimering är den del av SEO-arbetet som avser de tekniska aspekterna för att förbättra synlighet och prestanda i sökmotorerna. Bl.a. att optimera webbplatsens tekniska struktur, kod, svarstider och andra tekniska element för att underlätta för sökmotorerna när de spindlar (crawling) webbplatsen. Detta resulterar i en förbättring av sökmotorernas möjlighet för indexering, förståelse, rangordning samt dessutom en möjlighet för bättre visuell presentation av webbplatsens innehåll i sökresultatet.
Med hjälp av teknisk SEO förbättras chanserna att ranka högt och snyggt i sökresultaten och attrahera fler besökare. Några av de viktigaste fördelarna:
Schema Markup är en typ av HTML-kod som du lägger till för att strukturera upp data och hjälpa sökmotorer att bättre förstå innehållet på dina sidor. Det förbättrar både ranking och visning av dina sidor i sökresultatet genom att visa tydliga och informativa sökresultatrutor med strukturerad data (SERP-rutor. Search Engine Results Page). Detta leder i sin tur till fler klick.
”Organisation Schema Markup” är den vanligaste kodningen följt av ”Local Business”, ”Article” och ”Product & Offer”, ”Breadcrumbs”, ”Other”, ”Person”, ”Video”, ”Event” och ”Recipe”.
Använd t.ex. Schema Markup för produkter för attribut såsom pris och betyg. Detta ökar chanserna att användare klickar och konverterar.
Läs mer: Schema Markup och strukturerad data
SEO off-page är alla aktiviteter som utförs utanför din webbplats för att förbättra din rankning. Det inkluderar t.ex. att få andra webbplatser att länka till din webbplats, skapa sociala medieinlägg som länkar till din webbplats och skapa innehåll som delas och länkas till på andra webbplatser.
Länkar är en av de viktigaste rankingfaktorerna för sökmotorer. När andra webbplatser länkar till din webbplats tolkar sökmotorer det som ett bevis på att din webbplats är relevant och användbar. Ju fler kvalitetslänkar du har, desto högre kommer du att ranka i sökresultaten.
Vilken typ av SEO off-page aktiviteter som är mest effektiv beror på din webbplats, din bransch och dina mål. Arbeta med en SEO-expert för att ta reda på vad som fungerar bäst för dig. Notera att off-page SEO är mer än bara att skaffa massor av länkar; kvalitet och relevans är avgörande.
Överdriven eller oetisk användning av off-page SEO-strategier kan leda till negativa konsekvenser för din ranking. Det är viktigt att fokusera på att bygga en organisk och naturlig webbplatsauktoritet över tid.
Läs mer: Semrush Off-Page SEO:
Länkbyggnad: Externa webbplatser länkar till din webbplats. Skapa innehåll som är relevant för andra webbplatser, delta i branschforum, sociala medier och kontakta andra webbplatsägare.
Sociala medier: Skapa engagerande inlägg, dela innehåll från andra webbplatser och använda relevanta hashtags.
E-postmarknadsföring: E-postutskick för att marknadsföra din webbplats. Inkludera länkar och uppmuntra prenumeranter att dela ditt innehåll.
Gästinlägg: Delta i diskussioner och kommentera på branschrelaterade forum och bloggar med länkar till din webbplats.
Pressmeddelanden: Publicera nyheter och uppdateringar om ditt företag eller din webbplats genom pressmeddelanden kan generera länkar och uppmärksamhet från olika källor.
Partnerskap: Samarbeta med andra företag, t.ex. influencers och länka till varandras webbplatser, dela innehåll eller skapa gemensamma evenemang.