Den 1 september gäller ny lagstiftning och regler i Sverige för prisinformation i samband med prissänkningar. Tanken med den nya lagstiftningen och reglerna är att motverka att handlare höjer en produkts pris dagarna innan en kampanj för att få prissänkningen att framstå som större än vad den egentligen är.
Lägsta priset under 30 dagar måste visas
Handlare kommer behöva visa det tidigare lägsta priset under 30 dagar innan prissänkningen på produkten gjordes. Vid gradvis sänkning av ett nedsänkt pris ska endast lägsta pris 30 dagar innan första sänkningen visas. Produkter vars skick kan försämras eller med kort förbrukningsdatum är undantagna från lagstiftningen.
Gäller både online och fysisk butik
De nya reglerna är en svensk anpassning till en uppdaterad konsumentlagstiftning i EU. Bestämmelserna gäller både handel online och i fysisk butik. Utöver nya regler för prisinformation innehåller den nya Konsumentlagen en mängd andra lagändringar. Läs mer på länken nedan.
Stöd med implementation och anpassningar
I e-handelsplattformen ShopSetup Commerce & CMS finns stöd med funktionalitet för att kunna följa den nya lagstiftningen och reglerna. Avabrava understödjer med implementation, utveckling, anpassning och aktivering. Kontakta oss så berättar vi mer.