Schema Markup är en typ av HTML-kod som du lägger till på din webbplats för att strukturera upp data och hjälpa sökmotorer att bättre förstå innehållet på dina sidor. Detta förbättrar visningen av dina sidor i sökresultaten genom att visa tydliga och informativa sökresultatrutor med strukturerad data.
Schema Markup med HTML-kod och strukturerad data gör det möjligt för sökmotorer att förstå och sedan presentera information på ett mer organiserat och riktat sätt i sökresultaten. Till exempel genom att visa mer omfattande och informativa sökresultatrutor (SERP-rutor. Search Engine Results Page).
Genom att inkludera schema markup i webbsidans HTML-kod kan du märka upp olika typer av information. Några exempel på vanliga schema-markup-typer inkluderar produkter, evenemang, recensioner, artiklar, recept, personer, platser, böcker, videoklipp, mm. Det gör det enklare för sökmotorer att förstå vad innehållet handlar om och hur det relaterar till olika kategorier och attribut.
Fördelarna med schema markup
Sökmotoroptimering (SEO): Schema markup hjälper sökmotorer att bättre förstå innehållet och kontexten på din webbplats. Leder till bättre placeringar i sökresultaten och ökad synlighet.
Användarupplevelse: Schema markup visar ditt innehåll mer attraktivt och överskådligt sätt i sökresultaten. Locka fler användare att klicka på din webbplats.
Konvertering: Använd till exempel schema markup för produkter för specifika attribut såsom pris och betyg. Detta ökar chanserna att användare klickar och konverterar på din webbplats.

Schema-markup-generator och testning
För att lägga till schema-markup på din webbplats kan du använda en schema-markup-generator eller lägga till koden manuellt. Det finns många olika schema-markup-generatorer tillgängliga online. Du kan hitta koden för de flesta vanliga typer av schema-markup på schema.org.
När du har lagt till schema-markup på din webbplats kan du använda Google Search Console för att testa koden och se till att den fungerar korrekt.